5 verrassende feiten over het gebruik van social media om jouw doelgroep te bereiken

Enovate-internetmarketing

Ondernemers hebben maar één doel: de doelgroep bereiken en enthousiasmeren over hun producten en/of diensten. Wanneer dit niet lukt, kan het bedrijf ook niet blijven bestaan. Voor het bereiken van de doelgroep kunnen heel veel verschillende marketingstrategieën worden ingezet. Doorgaans wordt online marketing bedrijf GMU ingeschakeld om hierbij te helpen. Een relatief nieuwe marketingstrategie is het gebruik van social media. Maar hoe zit dat eigenlijk?

 

Social media is in pakweg de afgelopen tien jaar enorm populair geworden. Natuurlijk bestond het al langer, maar sinds 2010 is de vraag en het aanbod van social media in een razendsnel tempo toegenomen. Als ondernemer ben je natuurlijk benieuwd wat social media kan betekenen voor jouw bedrijf. Hier vind je 5 verrassende feiten!

 

1.      96% van de Nederlanders maakt gebruik van social media

Als we ook het gebruik van WhatsApp meerekenen, komen we op circa 96% van de Nederlanders die gebruik maken van social media. Hierbij heeft meer dan de helft van de Nederlanders meer dan één social media kanaal. Naast WhatsApp zijn ook Facebook, Instagram en Twitter enorm populair. En dit zijn de kanalen waarop je de doelgroep goed kunt bereiken. Wanneer je kiest voor een social media marketing bureau, krijg je direct toegang tot een zeer brede doelgroep. 

 

2.      2 miljard gebruikers op Facebook

 

Hoewel steeds meer andere social media kanalen aan een inhaalslag bezig zijn is Facebook nog steeds het populairste kanaal. Uit onderzoek blijkt dat Facebook over maar liefst 2 miljard gebruikers beschikt. Dit betekent dat circa een vierde van de totale wereldbevolking een account heeft. Bizar!

 

3.      Instagram staat in de top 5

 

Voor langere tijd was met name Twitter een goede concurrent van Facebook. Inmiddels is dit echter verleden tijd. Instagram heeft in rap tempo enorm aan populariteit gewonnen en staat tegenwoordig zelfs in de top 5 van meest gebruikte social media kanalen wereldwijd. Instagram behoort zelfs tot één van de meest groeiende platformen van dit moment.

 

Kortom, het loont zeker om ook op Instagram te adverteren of naam te maken voor je bedrijf. Show behind-the-scenes pictures. Laat consumenten kennismaken met het team door een ludiek filmpje of foto’s te plaatsen. En laat je vooral adviseren door een specialist in social media. Meestal is marketing via social media bij de SEO Specialist kosten inbegrepen. Vraag dit na bij jouw online marketeer.

4.      YouTube vooral populair bij jongeren

 

Steeds meer ondernemers maken ook gebruik van YouTube om hun doelgroep te bereiken. Dit is met name verstandig wanneer je een jongere doelgroep wilt aanspreken. Uit onderzoek blijkt dat de leeftijd van YouTube gebruikers gemiddeld tussen de 18 en 34 jaar ligt. In totaal wordt er dagelijks meer dan een miljard uur aan video’s bekeken via YouTube. Wereldwijd een ontzettend populair kanaal dus.

 

5.      Twitter populair onder wereldleiders

 

Twitter is nog steeds wereldwijd enorm populair. Toch zien we wel langzaam een verandering ontstaan. Zo haalt Instagram de vraag naar Twitter gestaag in. Er komen steeds meer nieuwe social media kanalen, waardoor Twitter minder gebruikt wordt. Dat neemt niet weg dat er maandelijks nog steeds maar liefst 310 miljoen actieve gebruikers zijn. Twitter is bovendien een zeer populair medium onder wereldleiders. Ruim 80% heeft een eigen Twitteraccount!