Enovate internetmarketing
Image default
Internet marketing

Het maken van een persona biedt jouw marketing houvast

Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon dat de doelgroep van je business representeert. Je zet deze in voor je marketing strategie. Deze persona — ook wel ijkpersoon genoemd — bevat een groot aantal gegevens die hun zijn helemaal compleet maakt. Denk hierbij aan karaktertrekken, interesses, demografische gegevens en andere informatie. Deze bedachte gegevens dien je altijd zo volledig mogelijk in te vullen. Een persona geeft een compleet beeld van wie jij moet aanspreken in je online marketing.

Waarvoor gebruik je een persona?

Jouw business heeft een bepaalde doelgroep voor ogen. Voor hen is jouw aanbod een perfecte oplossing voor hun problemen, vragen of behoeften. Maar hoe kun jij nou op een goede manier voor een hele doelgroep schrijven? Daar komt de persona in beeld. Je brengt met je ijkpersoon je doelgroep als het ware tot leven. Je kijkt door de ogen van die ene fictieve persoon naar de content die je maakt. De persona spreekt dan namens de gehele betreffende doelgroep. Spreekt de content de doelgroep aan? Sluit deze aan bij wat de doelgroep er van verwacht?

Segmenteer je gehele klantenbestand

Het is verstandig om je klantenbestand te segmenteren. Dit betekent zoveel als dat je deze in groepen opdeelt. Zorg er dan voor dat je groepen maakt met overeenkomende kenmerken. Denk hierbij aan interesses, leeftijd, woonregio, inkomen of andere gegevens. Op basis van deze doelgroepen kun jij namelijk specifiek je content richten. Zo weet je precies of jouw uitingen aansluiten op wat je doelgroep ervan verwacht. Stel bijvoorbeeld dat jouw bedrijf fysiek in Drenthe gesitueerd is. Het is dan vaak minder rendabel om veel geld uit te geven voor een campagne in Zeeland. Spreek met je advertenties of je content mensen aan en help hen in hun behoeften of met hun problemen. Op deze manier zorg jij dat je product of dienst een meerwaarde heeft. In plaats van alleen weten wat jouw product of dienst doet focus je op wat de gebruiker er aan heeft. Als je dit goed aanpakt kun je je hiermee ook onderscheiden van je concurrenten.

Wat zijn de pluspunten van een ijkpersoon?

Als je werkt met een persona dan zul je veel tijd en kosten besparen. Je weet nu namelijk goed hoe jouw doelgroep eruit ziet. Daardoor gaat het schrijven van content voor die mensen extra makkelijk. Je verspilt geen tijd meer aan het maken van content die totaal niet aanslaat. Tegelijkertijd bespaar je geld omdat je beter kunt inschatten dat bepaalde content niet bij een bepaalde doelgroep past: daarvoor adverteren bij hen heeft dan ook geen zin.

Hulp bij het opstellen van je persona

Een ijkpersoon ontwikkelen kan lastig zijn als je het nog nooit hebt gedaan. Het is verstandig om een format aan te houden zodat jij beschikt over de meest belangrijk informatie voor je fictieve persoon. Je kunt voor het maken van je persona altijd hulp inschakelen van de specialist in online marketing.

https://www.omcbase.nl/waarom-je-een-persona-moet-opstellen-en-hoe-je-dat-doet/