Enovate internetmarketing
Image default
Computers / Software / Globalization

Als particulier je auto verkopen

Het is niet altijd eenvoudig om je auto te verkopen. Het hangt sterk af van hoe je de auto presenteert, welke merk en type het is en van welk bouwjaar hij is. Boven alles is de prijs die je ervoor vraagt van groot belang. Heb jij een bodemprijs dan ben je zo je auto kwijt maar de meeste mensen willen toch nog een leuke prijs terug hebben. In dit artikel lees je meer over het onderwerp auto verkopen en geven we je nog materiaal om over na te denken.

Je uiterste verkoop prijs

Ga je de auto via een advertentiesite aanbieden dan krijg je bij de populairdere sites te maken met kosten. Deze advertentiekosten variëren per site maar de bekendste van Nederland rekent inmiddels 25 euro per advertentie.

Hoe populairder, hoe groter de bezoekersaantallen zijn. Op zich slim om daar dus met je auto te adverteren. Echter bestaat het publiek niet uit particuliere kopers. Zeker een kwart van de bezoekers bezoekt de site voor business doeleinden. Met andere woorden zijn er veel handelaren actief die inkopen en verkopen.

Is jouw advertentie net geplaatst dan heb je grote kans snel benaderd te worden door een groot aantal handelaren die jouw auto wel zien zitten. Echter geven zij niet de particuliere prijs voor je auto en doen ze je een prijsvoorstel.

Het bod dat zij uitbrengen ligt een flink stuk onder de marktwaarde want voor hen is het handel. Zouden ze hetzelfde ervoor betalen dan heeft doorverkopen weinig zin. Er moet namelijk winst gemaakt worden. Gemiddeld biedt een handelaar 20 tot 30 procent minder voor je auto. Staat je auto voor 5000 euro op de advertentiesite dan wordt er tussen de 3500 en 4000 euro geboden. Wel vermelden ze er bij dat de auto direct opgehaald kan worden. Wil je snel je auto verkopen dan is dit natuurlijk ideaal. Je hebt meteen een deal en kun je auto ook snel kwijt zijn. In de meeste gevallen komen de handelaren (auto opkopers) snel bij je langs en nemen de auto probleemloos mee. Uitbetaling en vrijwaring vinden ter plaatse plaats.

Reageer je niet op handelaren dan kom je in de meeste gevallen uit bij particuliere kopers. Echter is een particuliere koper ook niet altijd ideaal. Zelfs als je vooraf duidelijk bent geweest over je vraagprijs of zelfs een prijs bent overeengekomen middels biedingen. Ter plaatse vinden veel potentiële kopers genoeg punten welke aanleiding vormen om aan de prijs te sleutelen.

 

Afdingen is een feit

Ruim 60 procent van de potentiële kopers zal het nogmaals over de prijs willen hebben, ook al ben je soms vooraf al een prijs overeengekomen. Niemand wil te veel betalen en als je een paar honderd euro in je zak kunt houden dan doe je dat. Een krasje, deukje, gaatje in de bekleding, schroefgat in het dashbord of pit in de voorruit kan al aanleiding zijn om af te dingen. Het is het proberen waard. Een veel gehoord verhaal is dat ze niet waren gekomen als ze wisten dat een specifiek punt aan de hand was. Maar goed ze willen alsnog wel de auto meenemen wanneer je nog iets wil zakken met je prijs. Jij bent niet de enige die deze auto aanbiedt. Soms heb je met gehaaide mensen te maken die het toch voor elkaar krijgen om er nog wat euro’s vanaf te krijgen. Handelen is tevens voor veel mensen een sport.

Inruilen levert het meeste gemak

Niet je auto verkopen maar inruilen. Wil je geen seconde zonder auto zitten en al helemaal geen gedoe met verkopen dan is inruilen een goede optie. Inruilen is wel meteen de duurste optie want voor de luxe van inruilen betaal je vaak wel een hoop geld. Ook hier wordt een marge behaalt van 25 tot 30%. Vaak lijkt het minder te zijn maar wanneer je een auto komt inruilen dan betaal je ook meer voor de auto die je koopt dan zonder inruil. Inruilen kost je dus ook geld. Het bijzonder grote voordeel is dat je meteen in je nieuwe auto kunt overstappen en dat is een extra stukje service. Met je oude auto heen en je nieuwe auto terug.

Nieuw: de autoveiling

Auto verkopen via autoveiling. Wellicht is de autoveiling wel een van de meest gemakkelijke manieren om je auto zowel snel te verkopen als een goede prijs ervoor terug te kunnen krijgen. Stel je gaat naar autobedrijf X en vraagt wat ze voor je auto geven. Dan krijg je waarschijnlijk een andere prijs te horen dan wanneer je naar autobedrijf Y gaat. De kracht van een autoveiling zit hem in hun netwerk. Ze leggen je auto namelijk niet alleen voor aan autobedrijf X en Y maar ook aan 5000 andere autobedrijven. Zij kunnen allemaal een bod uitbrengen op jouw auto en daardoor zit er altijd een goed bod tussen. Bovendien is het mogelijk dat bedrijven tegen elkaar gaan opbieden omdat ze jouw auto willen hebben. Hierdoor krijg jij een goede prijs voor je auto terug en verkoop je hem zonder gezeur aan een erkend autobedrijf. Snel geregeld dus.